Het hele jaarfeesten herfst en winter #recensie

Van het maken van de pompoen-lantaarn tot het dragen van de Driekoningen-kroon.

De avond vóór de 11e van de 11e staan er pannenkoeken op tafel. Mijn man heeft 's ochtends boodschappen gedaan en zegt: "Bietensap heb ik niet en ook de rode kleurstof heb ik niet gevonden. Maar ik heb wel rood fruit voor op je pannenkoek." Hij zet het emaille vergiet van mijn oud-tante voor mij neer. Er liggen frisgewassen frambozen in. Ik glimlach en sta op om hem een kus te geven. Want door de creativiteit van mijn man kan ik 'm vanavond maken... naar een recept uit Het hele JAARFEESTEN... de 'rode' Sint-Maarten's mantelpannenkoek! 

Schrijfsters Lisa Wade, bekend van het Klokhuis en haar columns in Ouders van Nu, en Daan Rot, bekend van haar blog Maandagdaandag en haar beeldcolumn in Kiind Magazine, nemen je in dit fantastische handboek mee langs zeven jaarfeesten in de herfst en de winter. Daan noemt het boek 'een vrolijke leidraad in de wirwar van feesten met weinig tijd en duizend ballen (in de lucht red.).' en Lisa vertelt in een ontroerende column dat 'jaarfeesten vieren zo belangrijk is omdat het ons dwars door alles heen met elkaar verbindt.' 

Dit grote boek zit vol recepten, verhalen, liedjes, columns, betekenisgeving, DIY's (Do It Yourself) en paginagrote, posterwaardige foto's. Het is een inspiratiebron die je helpt om jouw eigen betekenisvolle vorm voor het beleven van het jaar te vinden en het licht te ontsteken in de duisternis van de donkere maanden. 
De columns en familieverhalen verlangen liefdevol van je dat je nadenkt over eigen handelen. Tussen de vele recepten vind je handige tips en hartverwarmende ideeën voor kinderen en volwassenen. En pedagogiek en ontwikkelingspsychologie komen af en toe subtiel aan bod. 

Het patroon van een deelbare Sint-Maarten mantel, de zelfgemaakte amandelspijs, de sterrenwentelteefjes en het wolkenpaard van Wodan, die later Americo gaat heten weven alle jaarfeesten aan elkaar. Alle activiteiten werken toe naar één thema; de terugkeer van het Licht. En jij... jij mag dat Licht thuis meevieren!

Een absolute aanrader voor (groot)ouders, leerkrachten en mensen in de kinderopvang!
En als je er geen genoeg van kunt krijgen... er is ook Het hele JAARFEESTEN Lente & Zomer.

Het hele JAARFEESTEN herfst en winter 
Lisa Wade & Daan Rot
Uitgeverij Christofoor
www.christofoor.nl
ISBN 9789060387924


Krista Feije

Onze Lieve Aardevrouwe boekenblog
Ons Lieve Aardekind boekenblog

Reacties

Populaire posts