De aarde roept... #recensie

Spirituele natuurervaringen

'Wie van zijn herinneringen echt weet te genieten, leeft twee maal.' Rietje Wind beschrijft haar natuurervaring op één van de eerste bladzijdes van het boek De aarde roept... en de woorden raken mij diep. Mijn blik verplaatst zich van de bladzijdes naar mijn dorpstuintje. Tegen de houten schuur staat een zelfgemaakte open kast van steigerhout. Op de planken liggen tientallen stenen, houtjes, schelpen, dennenappels en stokken. Diep van binnen wist ik het en Gerwine Wuring, schrijfster van het boek, geeft er de woorden aan. Het is een natuuraltaar. Een plek waar, na elke natuurervaring in de afgelopen jaren, een uitbreiding van heiligheid en heling heeft plaats gevonden. Dankzij het meenemen van een aandenken heb ik mij keer op keer los kunnen maken uit die gekoesterde omhelzing van het groen, het contact met de bomen, de zee en de wolkenluchten.

In het inspirerende boek De aarde roept... presenteert ecologe en druïde Gerwine Wuring de natuur als spiegel en partner. Ze gelooft dat jouw oeroude verbinding met de natuur (weer) kan worden wakker gekust als je je open stelt voor de wijze levenslessen in de natuur.
Ze heeft hiervoor een vijf-stappenplan ontwikkeld.
  • stap 1 Aarden en gronden
  • stap 2 Openen en gewaarworden
  • stap 3 Uitwisselen en inzien
  • stap 4 Afronden en bedanken
  • stap 5 Afsluiten en doorgaan
Elke stap wordt uitvoerig besproken met praktische opdrachten, zielsvragen, meditaties en korte poëtische teksten van ervaringsdeskundigen. Op de prachtige foto's van Marielle van Dop e.a. ervaar je de bezieling. Stap 3 beslaat het grootste deel van het boek. Volgens de schrijfster is het namelijk meer dan de moeite waard om te blijven schatgraven en parelduiken onderwijl al je troep opruimend. Het maakt je leven zo veel rijker als je weet hebt van al hetgeen - onder de oppervlakte - je leven beïnvloedt en voedt. En als je eenmaal de verbondenheid met het grotere geheel weer hebt mogen ervaren, wil je ervoor zorgen en hier op aarde dingen ten goede veranderen. Je wilt (weer) leven alsof de natuur er toe doet. Kom mee op de ontdekkingsreis en ga in dialoog met en laat je raken door onze grootste leermeester, de natuur.

Dit boek is een absolute aanrader voor natuurmensen, ouders, leerkrachten, coaches, healers, ecologen, heksen, druïden en sjamanen.

De aarde roept...
Ontdek de natuur als bron van inzicht en heling