Holy Trientje #recensie

Ik geloof niet in God maar wel in Trientje

Schrijfster Anne-Gine Goemans start haar nieuwste roman met een lofzang voor de beste tante die je je kunt wensen als kind, het fijnste mens die je wilt ontmoeten en het warmste licht uit het klooster; zuster Trientje. De realistische en humorvolle manier van schrijven brengt in het begin van het boek Holy Trientje met grote regelmaat een glimlach op het gezicht. De snelheid van de dialogen, de kwinkslagen…. heerlijk!
Dan ontvouwt zich het verhaal van Yoshida. Hij is slachtoffer van de ramp bij Fukushima in Japan. Zijn intense familieverhaal is rauw, vol tradities en kruipt onder je huid. Met grote verbeeldingskracht in haar woorden breidt Goemans het aantal hoofdpersonen van het boek langzaam uit met nóg twee individuele verhalen vol trauma, verdriet en doorzettingsvermogen. Als lezer ontdek je, in deze aaneenschakeling van verhalen één gemene deler; kernenergie.

De vier verhaallijnen komen samen in deel twee als Trientje, geïnspireerd door de bejaarde Amerikaanse non Kathleen én navigerend op de aanwezigheid van God, een internationale actiegroep opricht om een Nederlands depot met atoombommen vreedzaam te bestormen. De voorbereiding op deze actie beslaat het gehele tweede deel van het boek en mist hierdoor vaart en dynamiek. In de knappe epiloog wordt uiteindelijk pijnlijk duidelijk welk offer een ieder heeft gebracht voor het grotere doel.

Het versmelten van de ‘verhalenbundel’ (deel één) tot één verhaal is Goemans goed gelukt. Het hoofdthema van het boek is gevarieerd en gedetailleerd uitgewerkt. Het is duidelijk dat er veel onderzoek is gedaan vóór en tijdens het schrijfproces. Verschillende plaatsen op aarde en evenveel facetten van het gebruik van kernenergie en kernwapens komen aan bod. Universele thema’s als familiebanden, religie, geestelijke gezondheid, klimaatverandering, seksueel misbruik en wereldwijde inmenging van Amerika worden in deze literaire roman ook niet geschuwd. Maar omdat deze onderwerpen met een bijzondere lichtheid zijn beschreven, schrikken ze niet af.

Deze recensie begon met een lofzang en zal er ook mee eindigen. De lichtheid en de humor van zuster Trientje, het breiende baken in roerige tijden, schijnt op geheel eigen wijze door het gehele boek en laat je dan ook achter met de vraag: Wat kan ík doen voor het grotere goed?
'This little light of mine. I’m gonna let it shine!'
* De titel van de recensie is een citaat uit het boek.
Holy Trientje